Min El – oseriösa säljare

Min ElBlev uppringd av en säljare på Min El som till en början verkade vettig. Idag har jag Din El, så att bara bli uppringd av ett företag med snarlikt namn gör inget direkt bra intryck på mig.

Han tjatade frenetiskt om att man fick en månad gratis, något om en miljöpremie, som inte alls hade något med miljön att göra, och slutligen att de hade lägsta prisgaranti.

Då jag har rörligt elpris berättade han att han ger 5% lägre pris på elpriset jag har på senaste fakturan och det priset skulle jag få resten av året. Blev dock lite tveksam till hans babbel då han dels pratade rekordsnabbt, inget av det han pratade om stod på deras hemsida och slutligen hade de en dyr fast årsavgift. Goda tecken på att något inte står rätt till.

Efter 13 minuter verkade han inse att det inte gick att lura mig och istället för att tacka för sig och säga hejdå slängde han luren i örat på mig, ett gott tecken på ett oseriöst företag som snart lär försvinna.

Varning för Min El utfärdas alltså.

Om man Googlar lite om företaget så har de redan fått mycket kritik, bland annat har de lurat folk i Borås samt Göteborg.

Detta inlägg är för att hjälpa Min El hos Google…

25 reaktioner på ”Min El – oseriösa säljare”

  1. Tack för inlägget! Jag hann hjälpa min pappa att ångra avtalet som har alldeles nyligen har tecknat med en ”Min El”-försäljare!!

  2. Jag hatar att bli uppringd av oseriösa säljare, men fan att jag tänker gnälla och klaga på bolagen bakom.

    Kolla istället på hur hela marknaden är, den är mycket värre än vad telefonivärlden var direkt efter avregleringenman tvingas bli kund hos elnäts ägaren när man flyttar någonstans och får dålig och krånglig information från elnätsägaren om att man har ett skitdåligt avtal, dom får en tom att tro att det är bra… Enda sättet för oberoende elhandlare som ”Min El” är att försöka rekrytera kunder via telefoni och annat.
    Dessa säljare är ibland svin av största kaliber, säger vad som helst för att få sin provition, har dock själv jobbat som telesäljare och vet vilken press man får på sig från chefer och ”team leaders”… så jag kan igentligen inte klandra dem alltförmycket.

    Men vad jag KAN säga är att utan oberoende elhandlare som det tidigare omskrivna och ca 10 st andra i sverige så skulle våra elpriser vara lika sinnessjuka som bensinpriset, det hade varit E.On, Vattenfall, fortum och Göteborgsenergi i ett Oligopol där ALLA hade tvingats betala överpris (utom kanske deras chefer).

    Ner med avregleringen!

  3. Har själv blivit uppringd av en säljare från Min El. Fick en månads gratis elförbrukning, och priset för elen sjönk med ungefär 20 procent. Inte så värst mycket då jag bara betalade 250 i månaden med Jönköpings Energi men de e ju ändå alltid nåt för en smålänning som jag…
    Tycker ditt inlägg var lite väl kritiskt mot dem, har haft Min El i snart 3 månader och inte haft några problem… Hon som sålde till mig var hur snäll som helst, han som ringde till dig var tydligen en idiot som inte kunde sälja. Kolla igenom Min El, God El, Elskling och allt vad dom heter igen… finns ingen vits med att ha ett tillsvidareavtal!

    1. Pukko!
      Det finns en anledning till att de är så aggresiva och inte kommer med korrekta fakta. Det är för att de ljuger hela tiden!!!
      Klart att man ska vara kritisk när de ljuger och försöker lura folk hela tiden.
      Totalt oseriöst företag!!!

  4. blev i somras påhoppad av en kundundersökare från Min El på gatan. efter att ha svarat på en rad enkätfrågor samt lämnat namn och adress ville han ha min underskrift på formuläret. Vilket jag så klart nekade till. Han frågade om jag inte litade på honom. Nej, verkligen inte, sa jag och gick därifrån. I november får jag en räkning från Min El. Blir fullkomligt galen och ringer till dem. De säger att de har ett formulär med min underskrift. Inte har jag skrivit den i alla fall! Det har kundundersökaren gjort! I morgon kommar jag att få en kopia av formuläret med posten, och sedan kommar jag att polisanmäla både företaget och kundundersökaren.

  5. BEDRÄGLIGT BETEENDE från företaget MIN EL
    Min El har varit så fräcka att dom skickar ut faktura till människor med invandrarbakgrund utan att dom ens blivit uppringda. Dom jag pratat med trodde att deras leverantör hade skaffat någon annan som fakturerade.
    Jag själv som bor i samma förening har inte fått någonting och inte mina svenska grannar heller.
    Jag kommer att polisanmäla detta förfarande då en av dom redan betalat.
    VARNING VARNING VARNING och fy f-n för oseriösa företag

  6. Min mormor, över 90 år lurades att skriva på! Fy fan, nu ska jag göra allt jag kan för att häva den här skiten! Det känns så lågt att gå på äldre och invandrare…

  7. Dom är helfräcka.Ringde på min dörr och frågade om jag hade DinEl och att han var därfrån.Dom skulle sänka min elkostnad och ville se faktura från DinEl.Skrev sen av nummer mm. på sin blankett.Sen bad han mig att skriva under.Då såg jag att det inte var DinEl utan MINEL och en adress i Haninge.Då blev jag misstänsam och jämförde orgnr med min faktura och deras blankett.Jag vägrade att skriv under det är inte samma företag.Då sa han ” Det är DinEl” flera ggr och pekade på MINEL.När jag inte skrev under skrynklade han ihop pappret.Får jag en räkning kommer jag att polisnmäla dom.

  8. Usch vad trist, på hemvägen från jobbet står en kille i passage utanför NK från något som heter min el och lovar en månads gratis el, miljöel dessutom. Låter bra till att börja med, sedan läser jag vad han har för blankett, om jag skriver på den så har jag bytt till ”min el”. Det är inte vad han säger. Men jag hade redan lämnat mina uppgifter till honom, känner mig lurad direkt, jag skulle inte ha lämnat adress telefon och födelsedata, hur dum får man bli?????

  9. Bara för att lägga en kommentar så bör inte säljaren inte ha mer kontakt med företaget ”Min el” mer än det callcenter han jobbar på.
    Eftersom vilket call center som helst i sverige (eller utomlands) kan ha fått uppdraget från min el.
    Värt att veta.
    Eftersom jag själv är TM-säljare så vet jag att det finns konstiga säljare där ute, men jag accepterar alltid ett nej så länge jag har fått chansen att säga vad jag har att erbjuda. Säger man nej då så önskar jag alltid en trevlig dag istället.

  10. Måste också säga att även jag tycker alla dessa säljare är jobbiga, men oftas är inte säljaren anställd av ex min el utan någon typ av sälj bolag. Detta berättade en säljare för mig som sålde just min el till mig för några dagar sen (via dörr i Skåne/Eslöv). Så det är ju inte ”riktigt” min el´s fel då det är vissa personer som tar ett sälj jobb och sen lurar en massa folk och skitar ner vissa företags namn. Nu var det visserligen min el som hyrt in dessa företag som lurat er, men som jag förstod det när jag pratade med säljaren så var inte dessa företag kvar längre. Så vi får ju hoppas att de nya säljarna är trevligare och framförallt ärligare!
    Annars om man bortser från jobbiga säljare tycker jag faktiskt att min el verkar ganska bra och ganksa billiga plus att man får miljövänlig el.
    men än en gång så ja, säljare kan vara riktigt jobbiga ska inte börja med telenor som finns överallt…

  11. Av denna blogg framgår att Min El har många missnöjda som blivit påhoppade av försäljare, men också en del försvarare, som menar att man måste acceptera att det finns knölar bland telefonförsäljare. Jag har en syster som råkat ut för detta och hon har utan att skriva under något avtal ändå dragits in ofrivilligt i Min Els kundkrets medelst en förfalskad namnteckning. Här har vi alltså en ren bedragare anlitad av det företag som Min El anlitar. Man tar sig för pannan. Min syster har fått påminnelsefaktura med straffavgift från företaget utan att ha sett någon originalfaktura. Hon ringde då upp företaget och förklarade att hon aldrig skrivit under något avtal eller en skrivit sin namnteckning på något av företagets papper. Då blev hon mycket nonchalant bemött av företagets personal och anmodades att snällt betala in såväl straffavgift som fakturabelopp.
    Hon har polisanmält företaget och man kan bara hoppas att VD Peter Wärme blir inburad.

  12. Själv har jag blivit medlem i min el utan att skriva under nåt avtal när jag ringde deras kundtjänst påstod försäljaren att jag har skrivit under sen förra året .. Jag bad han att faxa över avtalet o dom hade förfalskat min namnteckning. Ringde gbg energi o din el o båda dom 2 sa att en polisanmälan måste komma fram . Så idag blir det en polis anmälan.

  13. Varnar för Min el, har just blivit lurad pga att en man knackade på min dörr för ngra månader sedan! Nu har jag avtal med dom istället för ”information” dom skulle skicka mig. Skyhöga avgifter och krav, fast jag helatiden betalt min vanliga el räkning til Vattenfall. Oresonliga på Min el och ovilliga att gå mig till mötes efter ”missförståndet”, hotar nu stänga av mitt el nät innom 21 dagar om jag inte hostar upp 2517 kr. Inkasso på en räkning jag inte trott jag haft ökade med 850 kr på en vecka! Trots att jag hela tiden betalt el som vanligt till Vattenfall. Känner mig JÄTTE BLÅST som talade med dörr-knackaren och lät honom ta min adress! Dyrt blev det och inte billigare!!!! Har sagt upp det sk ”avtalet” fick då en ”straff” avgift på ytterligare 500 kr drygt, annars var jag ofrivilligt bunden till dom året ut…..Ockrare!

  14. Hej! Tack för dina ord!
    jag blev å uppringd av en försäljare å vips hade jag räkningar från två
    elbolag – men inge fel är gjort från MIN EL sida – Har kontaktat dom per tele
    å nu har jag skrivit åt dom att jag har ny elleverantör. Hoppas nu slippa deras post i min låda.
    Strömpriset har för min del dubblats varje månad… Fy för Ockrare.
    Jag har aldrig varit med om otrevligare ”idioter”..

  15. Ringde till Min el idag för att ångra elavtal, en gatusäljare lurade min 87 åriga mormor att skriva på.

    Min el kundtjänst sa att jag får återkomma imorgon med att säga upp avtalet då deras system ligger nere. Spännande och se om systemet fungerar imorgon.

  16. Min El Haninge – bondfångare med dålig likviditet?
    Innan avregleringen var det en oligopolliknande situation i Sverige för elmarknaden. Vattenfall, Eon och Fortum med egna kraftverk var normalt de enda alternativen. Elmarknaden släpptes fri, så att vi elkonsumenter via ökad konkurrens skulle ges en möjlighet att köpa el till ett lägre pris.
    Men avregleringen skapar goda möjligheter för bondfångare och presumtiva ekonomiska brottslingar att utnyttja okunniga konsumenter. Alla elmäklare köper el av Nordpol (en elhandelsmarknad) och lägger på ett varierande påslag på kilowattpriset innan de säljer vidare till oss konsumenter. Små marginaler, fluktuerande elpris och dålig likviditet hos elmäklarna leder fram till att man tänjer på gränserna för att med alla medel klara betalningarna till Nordpol. Följande fall illustrerar detta problem.
    En nära bekant bad mig titta på ett inkassokrav hon fått från Min El i Haninge. Jag har tidigare varit ansvarig för inkasso på ett större medieförlag, så jag har god kunskap om inkassohantering och skojare. En googling på ”Min el klagomål” ger ett inte överraskande antal sidor med klagomål från både privatpersoner och konsumentorganisationer. I en träff har KO hösten 2010 utfärdat ett vite på 500 000. Bolaget har dessutom bytt namn från ett tidigare belastat namn (Energibolag i Sverige AB), med samma adress i Haninge.
    Min bekant arbetar utomlands några dagar i veckan och tillbringar all sin lediga tid hos sin svårt cancersjuka mor . Hon missade därför att betala en räkning 26/8. Min El postade en påminnelse den 6/9 som kom fram den 7/9. Samma kväll betalade hon påminnelsen via privatgirot. Brevlådan töms först den 8/9 och betalningen når bankgirot fredagen den 9/9. Bankgirot behöver enligt villkoren 3 vardagar för att administrera betalningen. Tisdagen den 13/9 registrerades betalningen. Dagen före – måndagen den 12/9 – skickar Min El kravet till inkasso, 5 dagar efter att kravbrevet kommit abonnenten tillhanda.
    Förutom inkassokostnad tillgodogör sig bolaget en extra administrativ kostnad enl. ellagen 11 kap 3 på 200 kr. Endast kunder som betalar via dator har möjlighet att betala inom 5 dagar (3 bankdagar). Detta är kanske en del av bolagets affärside för att förbättra lönsamheten.
    Jag kontaktade Min Els kundservice. Den något ”lobotomerade” personen läste innantill från färdiga svarsmanualer som knappast var relevanta för frågan om varför de skickar ett krav till inkasso som betalats samma dag som kravet kommit kunden tillhanda. Hon vägrade dessutom att koppla mig vidare på order av sin chef Anders Billving.
    Elabonnemanget med rörligt pris hos Min El bokades av och det utlovades en skriftlig bekräftelse omgående. Nu i början av oktober har fortfarande ingen bekräftelse kommit fram. Det ingår säkert i affärsidén.
    För att rensa upp i träsket kommer här ett förslag till energimarknadsmyndigheten och våra lagstiftare.
    Advokater, läkare, mäklare m.fl. med samhällsbärande yrken har en form av legitimation eller auktorisation. Borde vi inte införa ett licensförfarande för de företag som handlar med el? Införande av ett minimikapital så att bolagen klarar ekonomiska fluktuationer. Kontroll att VD och styrelseledamöter inte är belastade med tidigare näringsförbud eller är dömda för ekonomisk brottslighet.
    Eftersom bolag i ”bondfångarskrået” inte bryr sig om sina kunder är massiv negativ publicitet den enda påtryckningen som de är rädda för då det får kunderna att istället välja ett seriöst alternativ. Att byta belastade namn och använda renommésnyltning så att konsumenten tror sig känna igen ett etablerat varumärke är trick vi känner igen från taxinäringen.
    Varför välja ett mindre seriöst alternativ för att spara ett öre, när det finns ett antal seriösa leverantörer som inte har sida upp och sida ned med klagomål? Nästa gång du blir kontaktad via telemarketing av en elbolagssäljare, gör en kontroll på konsumentsidor och googla namnet+klagomål. Då hjälper vi alla till att sanera el-träsket.
    Lars Jonsson Stockholm

  17. Den 2/2 skulle jag blir åckså lurade. men som tur så jag är inte det en löngnare var oträvlig och knackade på dören och vill lura min fru. sedan dök jag och han ville lura oss men det var inte lätt. han försvan bara.

  18. Har själv blivit inlurad i detta företag efter att en dörrknackare knackat på och börjat berättat om hur han känner mina kusiner osv. Allt snack får mig att tro att han såklart inte kommer blåsa mig eftersom han känner mina kusiner så bra. Ber mig skriva på ett papper för att få tillåtelse att skicka brev. Han upprepar gång på gång att jag inte är med i min-el utan kommer bara få information hemskickad. Får papperen orkar inte ens läsa igenom dem eftersom som jag inte har nån lust att byta företag. Någon månad senare får jag faktura från min-el. Var med i ca 1år för att jag är rätt bekväm av mig och orkade inte byta tillbaka. Skulle säga upp avtalet för några veckor sen, då har de tydligen ändrat uppsägningstiden till 1 år dagen innan och vägrar låta mig säga upp avtalet. Snackar med en vilsen liten flicka som tillslut vidarbefodrar mig till en grining medelålders dam istället som är sjukt otrevlig. Visst jag har själv gjort ett par misstag i denna situation, men min-el har inte skött sig snyggt direkt.

  19. NEJ! Varför skräms ni så? Min sambo öppna dörren för en säljare från Min El och sen hämtar mig. På nåt j- vla sätt kommer han in till oss o säljer in sig. Vi är såååå dumma och skriver på, han spelar in och vänta….fotar mitt pass !! Jag vill bara dö, hur dum kan man vara? Var jag i någon slags trans ? Har nu mailat och sagt upp eftersom man har ångerrätt i 14 dagar. Jag hoppas verkligen att allt går smidigt.
    Ska aldrig mer öppna dörren!!

  20. De har lurat mig idag men tur att man har 14 dagar ånerrätt så kommer jag att ringa dem imorgon bitti och säger upp.

  21. min-el försäljare fick en förståndshandikappad person att sriva på ett avtal jag är godeman åt honom och vilket elände jag ha ringt flera gånger skickat 2 brev och dem säger att dem inte fått något brev nu måste jag gå till överförmyndaren och få ut en fullmakt som jag ska skicka till dem då ska personen få slippa att betala en avgift på ca 1000 kr för han har brutit ett avtal som han inte ens viste om att han hade gjort. Undra vad dem ska hitta på sedan för det här verkar inte vara så lätt ,skriv inte på något ni inte förstår varken handikappade eller någon annan.Det verkar vara oseriöst företag.

  22. De fick mig att tro att de sammarbetade med min nuvarande el leverantör E-On samt att alla i området där jag bor skulle byta över till deras el då den är miljövänlig.

    Det lovades en månad fri el samt billigare pris o.s.v det jag har störst problem med nu är att jag känner mig lurad då de fått mig att tro att de på något sätt sammarbetade med E-on och att bytet var rutinmässigt, flera i området hade redan bytt och jag var en av de få kvar. De vill nu debitera mig en avgift på 1000kr för brutet avtal trots att jag anullerat detta på grund utav falska löften, jag har inte ens hunnit använda mig av deras el den skulle ha börjat den 1 Feb! Jag hörde av mig till dom om detta den 11/1 de ringde mig den 6/12 jag fick brev hem den 21/1. Jag inser att tiden för ångerrätt från avtalets startdatum passerat, jag är mer intresserad av hur pass giltigt ett avtal som gjorts via telefon med felaktiginformation är?

    Jag anser att den information som uppges under telefonsamtalet är felaktig då han frågar mig om jag har ett bundet avtal till vad jag svarar NEJ då han strax innan inspelning informerat mig att jag inte har det samt att de sköter alla kostnader för bytet, ” du behöver inte göra nånting mer än att tacka ja”.

    Jag har även varit i kontakt med dom flera gånger nu via mejl utan att lyckas de hänvisar gång på gång till den inspelning de har där jag jag accepterar deras villkor. Därför vill jag nu ta reda på hur pass giltigt ett sådant avtal med felaktiginformation kan vara?

  23. Min el finns ju fortfarande ca 4 år senar på marknaden med massa nöjda kunde. visst är det trist att det finns oseriösa säljare men dom finns ju faktiskt överallt, vattenfall, eon, din el, m.fl. bara googla vidare. googla den ni redan har så får ni se 🙂

  24. VD’n för Min El är samma person som är VD för Energi Bolaget i Sverige AB. Oseriösa säljare med aggresiv säljtaktik och lögner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *