Köpa länkar kan vara farligt

Jag har varit med i Blogvertiser ett tag men brukar aldrig acceptera deras erbjudanden, mestadels för att jag hellre tycker om att skriva om saker relevanta för mitt intresseområde än att skriva om poker, sms-lån och andra helt irrelevant saker som ligger hästlängder från IT.

Senaste erbjudandet jag fick var från en webbyrå i Stockholm, Trafficlight, som jag lite tveksamt tackade ja till. Företaget som anser sig vara en sökmotorvänlig webbyrå borde nog tänka till lite, sätta sig i lugn och ro och läsa sökmotorernas riktlinjer och regler. Dock betyder ju detta att inlägget passar i min klagoblogg.

Går man till Google kan man klar och tydligt läsa några saker som är förbjudna:

  • Länkar avsedda att manipulera PageRank
  • Köpa eller sälja länkar som höjer PageRank

De påpekar även att man ska undvika att använda knep för att förbättra rankningarna i sökmotorn. Detta är nog det som är värst för alla som driver webbsidor. Det är självklart alla vill lägga högst upp på sökmotorer och därav använder diverse knep. Då tycker jag mer man får ta in sin personliga moral och fundera vad både en själv och företaget vill stå för.

Skulle jag driva en webbyrå och sälja tjänster inom SEO, då hade jag tänkt till både en eller två gånger innan jag gick ut och köpte inlägg från Blogvertiser, jag kanske hade kanske satt en http 301 på övriga sidor (ex. webbyrastockholm.se) som kan uppfattas som gråzooner. Visst länkar jag kors och tvärs mellan mina webbsidor, några mer eller mindre MFA-sidor, ofta för att antingen driva trafik eller för att manipulera sökresultaten, det känns dock inte lika stort då jag endast har dessa sidor som hobbyprojekt.

Alla mins vi nog stormen då bl.a. Compricer och Folkia drabbades. Allt är inte svart och vitt inom SEO-branschen och vi kommer nog lång tid framöver se fler liknande händelser. Jag följer många personer i denna värld vad de skriver om och tycker många skriver både bra och vettiga saker.

Uppenbarligen är jag inte bättre själv med sökmotoroptimering, förvisso skyller jag på att jag inte ens jobbat med detta för kunder, har jag iaf satt nofollow på utlänken då Google bestämt att man ska göra så på betalda länkar, vilket just detta inlägg i grund och botten är. Borde stått tydligt i uppdragsbeskrivningen att alla skulle gjort detta så hade problemet varit ur världen.

Personligen följer jag rådet hos Martin, Därför ska du inte arbeta med SEO, och jobbar som kodapa främst i back end och håller koll på funktion samt säkerhet. Hoppas detta blir ännu en tankeställare för alla inom denna uppenbarligen både utsatta och gråa verksamhet. Har absolut inget emot Martin utan det blev bara enklare att skriva om något som trillade in i min e-post.

10 reaktioner på ”Köpa länkar kan vara farligt”

      1. Det handlar väl i princip enbart om att sälja inlägg, sen är det uppdragsgivarens ansvar att skriva kraven, i detta fall det som står i bilden ovan.

        Hela syftet med inlägget handlar dock mer om att ett företag som säljer seo-tjänster kanske borde hålla sig till reglerna hos Google, ser lite illa ut annars.

        1. Jag håller med om att just detta exempel ser riktigt illa ut. Det känns också som lite fel sak att använda blogvertiser för. Jag tror att det lämpar sig bättre för att pusha specifika produkter eller tjänster.

          Men mycket märkligt av en webbyrå att bryta mot googles lagar (det känns faktiskt mer som lagar än regler).

  1. Om du köper inläggen för trafik och försäljning så är det helt värdelöst. Isf får man gå på större bloggar (som inte finns hos blogvertiser).

  2. Hej Stefan,

    Först och främst, tack för ditt inlägg! Du har verkligen fått mig att fundera ett varv till.

    Jag är väl medveten om Googles riktlinjer även om de till viss del är tolkningsbara.

    Blogvertiser är en tjänst jag valde att prova för att jag ville marknadsföra min enskilda firma, dvs få bra it-bloggar (din var en av dom) att skriva om min webbyrå (för att förhoppningsvis få fler kunder). I uppdragsbeskrivningen står det att jag vill ha hjälp med att marknadsföra min webbyrå, att det är viktigt att det står att den ligger i Stockholm (då det är främst kunder i Stockholm jag vill jobba med) och att jag arbetar med plattformen WordPress.

    Självklart vill vi gärna ha länkar med det finns det bättre och enklare sätt att få än via Blogvertiser, så det var inte det direkta huvudsyftet. Men så här i efterhand och tack vara ditt inlägg förstår jag om det uppfattas som annorlunda. Det var inte meningen utan det blev helt enkelt fel.

    Tack för att du lärde mig den läxan och lycka till med din egna webbyrå.

    Martin

    1. Jag kunde ana det, tror ingen skada är skedd utan man får hoppas alla inblandade blev lite klokare på kuppen.
      Driver ingen webbyrå, dock har jag en domän med det namnet som jag tänkte göra något med, ligger dock väldigt på is efter att jag fick konsultjobb och nu senast fast anställning.

  3. Så du tycker att man skall ”lyda” Google? Deras riktlinjer går ut på en enda sak, att de skall tjäna mer pengar.

    Om vi skulle följa varenda bolags ”riktlinjer” så skulle vi inte kunna göra särskilt mycket. Det är upp till mig, dig och alla andra hur vi vill att våra egna siter skall ranka i Google och de har ingen som helst rätt att ”bestämma” hur vi skall bete oss! Google är ett företag, inte en gud!

    1. Jag lyder Google om jag vill synas i deras sökmotor.

      Om du inte vill vara med hos dom är det upp till dig, det är en fri värld och alla har sina fria val.
      Du kan bygga en hur bra tjänst som helst, det bryter inget mot deras riktlinjer, däremot när du börjar jobba på att påverka rankingen är det väl klart de ställer ned foten. De vill ju visa upp det bästa, inte massa spam-sidor.

      1. Är en sajt som köper länkar per automatik dålig? Även den perfekta sajten kan behöva bryta mot Googles riktlinjer för att ha en chans att synas bland topp 10 på hårt konkurrensutsatta sökord.

        Så länge risken är liten i förhållande till vinsten kommer manipulation vara ett utbrett fenomen. Vad ska då en företagare göra? Sitta och vänta ytterligare några år på att Google ska kasta ut ”fuskarna”, eller ta tag i saken och själva börja tänja på gränserna.

        Om ett företag inte placerar sig inom topp 20 med sin regeltrogna strategi har det inte så mycket att förlora på att bryta mot riktlinjerna. De är ju i praktiken redan lika osynliga som om de vore tvärbannade av Google.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *