Hej MediaAnalys

Alltid lika trevligt när företag besöker mina webbsidor, idag vill jag välkomna MediaAnalys till denna digra skara. Jag träffade dom på IT-mässan easyFairs som gick i Göteborg ganska nyligen och pratade lite snabbt om hur de, precis som övriga SEO-bolag måste ha väldigt svårt för att kunna lova resultat. Nyfiken som jag är frågade jag även hur dessa länkpaket fungerar som flera företag säljer, så även MediaAnalys.

De jobbade bland annat med kvalitativa webbplatser som väljs ut av experter hos dom själva, det var väl ungefär vad de sa officiellt. Sen kan man ju även ana att man får sunkiga länkar i form av länkkataloger, spammiga bloggar och lite andra trevliga ställen som säkert är väl värt den summan man får hosta upp för deras utmärkta expertis. För att se om de tyckte någon av mina webbplaster hade denna höga kvalitet skickade jag ett e-post till en kontakt på företaget som sedan skulle vidarebefordra länkarna till de kunniga för att sedan återkomma med ett besked. Har inte fått svar än så man kan ju ana hur lyckliga de blev över mina webbsidor 🙂

Idag gick jag igenom några av kommentarerna på min blogg/informationssida/reklamsida/whatever, mobiltbredbandet.se, och där fanns några kul kommentarer postade under kontorstid 31:e januari. Blir lite misstänksam, de stod ut ganska bra mot övriga inlägg. Dessa inlägg var dels skrivna på svenska, innehöll inte massa bra erbjudanden om piller o.s.v. och alla hade dessutom en länk till Telia:s sidor om mobilt bredband.

Detta kräver min sedvanliga granskning av IP-numret som hör till kommentarerna.

Sedär, MediaAnalys är på besök, varmt välkomna hälsar jag och säkert även mina läsare.

Det är nästan skrämmande hur mycket man kan lära sig av denna knappa information som tog 1 minut att få fram:

  • MediaAnalys har säkert Telia som stolt kund
  • De spammar länkar i bloggar
  • Lika smarta som Svea Telecom
  • Björn, som säkert är ett figurerat namn, borde få en e-postadress hos er så slipper han använda Live nästa gång han skriver kommentarer

Nästa gång får ni gärna posta från ett IP-nummer som inte hör till er själva så slipper jag ana ugglor och skriva dessa inlägg, fast om ingen begår misstag finns ju inget att klaga på, vore lite tråkigt.

Tur att ni verkar veta hur man bemöter negativ kritik. Jag tar fram popcornen och följer utvecklingen med spänning hur ni ska förklara detta.

Uppdatering
Tänk vad sociala medier är bra, fick tips om att det åtminstone funnits ett avtal vilket troligen är kvar, känns inte som de jobbar ideellt.
Likaså har samma IP postat kommentarer hos flera andra sidor under namnet Angelica eller Björn.
Ska bli intressant att även höra kommentar från Telia.

Uppdatering 2
Björn och Angelica hos MediaAnalys har nog haft tråkigt, här är några sidor där jag hittat deras fina arbete, bästa sidan får nog ändå bli Siba 😉

  • http://blogg.siba.se/2010/05/12/mobilabonnemang-nu-pa-siba-se/
  • http://datorkanalen.se/blogg/sa-surfar-du-med-din-dator-med-mobiltelefonen-som-modem
  • http://www.mjukvara.se/blogg/mobilt-bredband-test/
  • http://www.mjukvara.se/blogg/apple-bland-top-fem-storsta-mobiltillverkarna/
  • http://www.iphonegeek.se/2011/01/18/iphone-4-skal-switcheasy-colors/
  • http://scarymary.se/popularaste-iphone-ipad-apparna-app-store/
  • http://teknikkonsument.se/2010/11/30/ipad-ibutik-idag/
  • http://nyttommobiler.se/samsung-nexus-s/
  • http://nyttommobiler.se/nu-ar-android-agarna-fler-an-ios-agarna/
  • http://induo.wordpress.com/2010/02/01/mobilt-bredband-utomlands/

23 reaktion på “Hej MediaAnalys”

  1. Dagen efter din blogg hade besök skrev signaturen Angelica ett inlägg med en länk till Telia i en blogg jag driver från en IP adress som hör till Mediaanalys och länk till Telia. Noterade det men släppte igenom det, den här gången. Fast egentligen borde jag ta kontakt med dem och höra vad de är villiga att betala för länken, de tar ju säkert betalt av Telia…

    1. Det stärker ju lite min tro om att det verkligen är MediaAnalys själva som fulat sig. Vilka fulingar.

  2. Hej!
    MediaAnalys jobbar med sökordsoptimering på vårt uppdrag, men i detta fall verkar det ha förelegat ett missförstånd kring deras uppdrag vilket är olyckligt. Vi har en egen gruppering på kundtjänsten som är ute och svarar på bl.a bloggar, forum och Twitter. Vi besvarar aldrig inlägg anonymt och vårt syfte är att hjälpa våra kunder och inte främst att sälja.
    Hoppas detta gav lite mer klarhet i frågan.
    Mvh
    Karin Nordlund, Community manager Telia

  3. Jag lämnade följande kommentar till MediaAnalys’ inlägget, och det inväntar nu granskning. Jag dumpar det här också, ifall att det skulle råka slarvas bort…

    Jo, just det. Ert syfte är att driva trafik. Ni upprepar det gång på gång, och jag säger det en gång till: Ert syfte är att driva trafik. Men tänk om en tredje part inte är intresserad av att driva trafik till era kunder utan ersättning?

    Er retorik verkar i princip bara bestå av argumentet ”Jo, vi gör bara vår gjort serru!” Det ekar ganska tomt…

  4. På min mer kommersiella websatsning, mjukvara.se var Angelica också på besök!

    Dock kontrollerade jag inte ip numret lika noggrant som du Stefan. De såg ändå lite ok ut så jag släppte igenom den. Jag är i varmt och skönt land och det är skönare att dricka en bira på stranden än att kolla IP nummer

    Av detta kan man alltså dra slutsatsen att Telia spammar bloggar. Även om det är Mediaanays som gör det rent praktikst.

    Jag tycker också Karins förklaring inte alls säger ngt. Frågan är ju egentligen

    ”Har Telia som marknadstrategi att kommentarspamma bloggar?”

    Den frågan svarar inte Karin på, med följresultatet att jag tror att det är så.

    Personligen är jag helt allergisk mot kommentarsspammare. Jag väljer därför att klippa in några tweets om vad jag och Nikke tycker om Karin och hennes kollegor nu.

    Min åsikt
    ”Jag tycker att alla trackbackspammare skall få sitt svenska medborgarsk upphävt…”

    NIkkes åsikt(en av hans tweets)
    ”Medborgarskap… bah! Tycker de ska få pungen svedd med eldkastare. Mer medeltida liksom.”

    1. Jag har själv samma allergiska reaktion mot spam genom bloggkommentarer (all spam för den delen), och därför är det extra olyckligt att Telia indirekt ägnat sig åt det genom MediaAnalys agerande. Jag ber om ursäkt för detta till både dig Christian, till Stefan och till alla andra som råkat ut för det. Det är inte acceptabelt. Det strider även mot våra riktlinjer och vi har definitivt inte detta som en mediastrategi, tvärtom.
      Eftersom det trots allt har skett måste vi nu se över vad vi kan göra för att undvika latt det inträffar igen, för det är som sagt inte ok.
      Mvh
      Karin Nordlund, Telia

  5. Hej. Jag har läst väldigt mycket om detta och har även en del erfarenhet av Mediaanalys. Först vill jag säga att det är tråkigt att dom har valt dessa metoder för att ”leda trafik” till Telia. Jag tror att alla vet att det är en dålig ursäkt. Jag gjorde ett experiment tillsammans med en av Sveriges mest kända bloggare genom att skriva en väldigt bra, välformulerad och säljande kommentar som var menad att leda trafik till en målsida. Av ca 40 000 besökare var det 0.73% som gick vidare till målsidan. Vad vill jag med detta? Jag tror helt enkelt inte att Mediaanalys gjorde detta för att leda trafik utan för att snabbt och enkelt se till så att Telia får relevanta inlänkar! Jag kan även avslöja att detta är inte det enda fallet där Mediaanalys lägger blogg-kommentars länkar mot sina kunder.

  6. Det trista i sammanhanget är egentligen inte att Mediaanalys beter sig på det här viset, det gör åtskilliga bolag i SEO-träsket. Det tråkiga är att företagen lyckas lura Telia och övriga kunder att de verkligen kommer göra ett bra jobb som gynnar dem långsiktigt. I 90% av fallen hade kunderna som anlitar ett slumpvis valt SEO-företag klarat sig bättre på egen hand. Hoppas hela denna maffiabransch drabbas av en ond bråd död inom en snar framtid.

    1. Det håller jag med om. SEO-företagens tjänster är ofta dyra jämfört med vad man får. Det handlar inte sällan om summor motsvarande ett par heltidstjänster, och då kan man undra om det inte är bättre att helt enkelt ta in någon kunnig på just heltid för de pengarna. Antingen en konsult som sitter under det egna taket eller någon man anställer (för ett företag som Telia verkar det vettigt att ha någon varaktigt).

      Sökmotoroptimering är faktiskt inte raketforskning. Det rätta strategierna kan vilken webbkunnig person som helst lära sig.

      Fördelarna med att ha SEO-verksamheten i sin egen organisation är flera:
      * Man vet att SEO:arna följer ens egna riktlinjer
      * Det egna budskapet kommer i fokus
      * Man får en varaktighet i arbetet
      * SEO handlar egentligen mestadels om vanlig marknadskommunikation, något det egna företaget förhoppningsvis har någorlunda koll på.
      * Man får mer för pengarna!

  7. Tycker diskussionen är intressant ur flera perspektiv. Dels så kan jag tycka ”whatever” – spelar ju ingen roll, alla spammar – låt också MediaAnalys spamma.

    Samtidigt så går ju många (alla?) av de stora SEO-bolagen ut och lovar trafik trots att de samtidigt påstår att de inte bryter mot Googles riktlinjer (vilket man måste göra om man vill ha trafik). De ljuger alltså sina kunder rakt upp i ansiktet.

    Sedan finns det ju även problemet med Google. Det är på grund av brister i deras algoritmer som de agerar nätpolis och förbjuder spammning, trots att det faktiskt fungerar. Bäst hade ju varit att Google såg till att fixa sina algoritmer. Som det är nu så gynnar Google de fula fiskarna, och alla som sköter sig kammar hem noll. Vilket ju leder till stora problem för de stora SEO-bolagen eftersom de granskas mycket hårdare än de små konsulterna.

    De enda schyssta sätten idag att bygga länkar är 1) submitta till en massa kataloger (som Google värderar minimalt) och 2) mejla till bloggare och fråga om de utan ersättning vill skriva om något länkbete som man har skapat på sin sida, och då hoppas att bloggaren är så godhjärtad att denna faktiskt länkar (dessutom utan nofollow).

    Situationen är komplex och fel.

  8. Hej!

    Mycket intressant diskussion. Jag är själv copywriter och har följaktligen kommit i kontakt med behovet av SEO, och inom kort ska jag börja blogga om copy. Några tankar off the top of my huvud:

    SEO-texter har en klar tendens att bli sämre rent textmässigt. Ett typiskt exempel är evinnerliga upprepningar av produkt- och företagsnamn. Kort sagt har SEO-Copy en tendens att resultera i osexigare och mindre säljande texter. Man kan alltså i sammanhanget fråga sig hur cost/benefit-balansen ser ut. Personligen lutar jag åt att den enda långsiktigt vettiga är att göra så bra och informativa sajter som möjligt. En sak jag noterat av egen erfarenhet är att Google älskar bloggar. Att ha en intelligent och kunnig person hel-eller-halvtisdsanställd som bloggar om branschen på den egna sajten borde vara en självklarhet för större företag, och ett garanterat sätt att få massor av högkvalitativa inlänkar.

  9. Jag har en dejtingsida som Media Analys lovade att hjälpa med länk kraft och 10 sökord. Det resulterade i liknande problem som dina samtidigt som att orden de valt var av enklaste slaget med mycket lite konkurrens så de hamnade högt upp i googles resultat lista, men också utan resultat eftersom orden inte är tillräckligt viktiga i sammanhanget. De ord de valde gav ett totalt resultat på ca 0,3 % av alla besök till webbplatsen, kostnad för detta ca 13000 kr. De ord jag valde gav resterande trafik på 99,7%. Tack så mycket media analys för ert fantastiska hjälp, not!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *