Falköping och kraften av sociala medier

gånggriftNi som känner mig vet att jag är född och uppvuxen Falköping, en inte alltför stor stad som på senare tid fokuserat sig alltmer på Cittaslow, det goda livet.
Själv intresserar jag mig mer för Internet och sociala medier och kände därför att något saknas för alla invånare som fortfarande inte vill leva kvar i stenåldern. Jag vill försöka få en lite modernare känsla av staden, kanske kan man komma ända till bronsåldern om alla hjälps åt. Mitt lilla bidrag till denna utveckling resulterade i en mashup för invånarna i Falköping, fkp.nu.

Projektet tog cirka 4h att genomföra, allt från att beställa domän, leta upp bra datakällor till att slutligen göra en smart gerillamarknadsföring till nästan relevanta 1700 personer. Detta är min berättelse hur mitt arbete gick tillväga med mitt senaste projekt.

Syfte med sidan

Alla invånare i Falköping ska på ett snabbt och enkelt sätt få en överblick om vad som skett på den sociala webben och som berör dom. Jag har utgått hela mitt arbete utifrån följande saker:

  • Focus on simplicity
  • Data driven
  • Participation
  • Social Media

Utförandet

Mitt mål med sidan är att den ska kunna leva av sig självt, därför var det väldigt naturligt att använda befintlig data och sedan presentera denna på ett sätt som ger en lättöverskådlig bild. Följande saker kom med i version 1 av sidan.

  1. Väderprognos
    En widget från klart.se med aktuellt väder samt en prognos för de 3 kommande dagarna.
    Resulterade även i ett inlägg om det dolda länksystemet.
  2. Nyheter
    Som källa används Google News och för presentationen utnyttjar jag NewsShow från Google Ajax.
  3. Nyhetsrubriker från Falköpings kommun
    Som den moderna kommun Falköping är saknades RSS. Till min glädje använde jag mig då utav Feedity och kunde efter lite reguljära uttryck få ut nyhetsrubrikerna. Genom en avstämning med Falköpings kommun fick jag klartecken att visa detta, dumt att göra sig ovän med en bra framtida partner. Presentationen sker med hjälp av Ajax Feed API.
  4. Twitter
    Till min förvåning fanns Falköping Nu (turistbyrån) på Twitter. Jag visar därför samtliga deras inlägg samt alla andras som handlar om Falköping.
    Även detta visas med Ajax Feed API, nu dock i tabb-läge så man kan växla mellan de två olika Twitter-källorna.
  5. Bloggar
    Google Bloggsök hämtar bloggar om Falköping och detta ritas upp med Ajax Feed API.
  6. Lediga jobb
    Platsbanken får bli källan och även i detta fallet visas det med Ajax Feed API.

Gerillamarknadsföring

På Facebook finns en grupp, Falköping, men nästan 1700 medlemmar. Grundare till gruppen är ingen mindre än jag. Lite småfult skickade jag ut ett meddelande där jag berättade om mitt projekt, vad målet med sidan samt saker som kommer att finnas i kommande versioner.
Tänk er själva att sitta på nästan 1700 relevanta medlemmar, det går knappt få en bättre start. Lite nervöst inväntade jag de första reaktionerna. Lite oväntat var det bara positiva tongångar, här är lite av vad som skrev:

Yes, skitbra! Hur många gånger har man inte undrat vad man kan göra på sin lediga dag i Falköping.
Hoppas du håller igång sidan, jag kommer läsa den. (Den är startsida nu, haha)

Hejsan, har inte hunnit in och kolla sidan men det låter toppen, har länge saknat motsvarande sida…

Idén är svinbra men jag skulle vilja göra om designen

Idén verkar toppen!

Samtal med kommun och turistbyrå

Om man finns på Twitter, vilket turistbyrån gör, och endast har 13 followers kan man lätt tro att man genom att skicka ett inlägg till dom med en fråga snabbt kan få ett svar tillbaka. Hos Falköping Nu verkar kommunikationen dock endast vara envägs, stort minus på att ni inte svarar på frågor via Twitter.

Till kommunen skickades det e-post med diverse frågor. Hon som svarade verkade inte direkt bry sig utan började prata om att de tror på sociala medier och därför ska deras nya hemsida som lanseras i höst och ha den enorma funktionen: möjlighet att dela med sig av materialet på exempelvis Facebook och Twitter. Snälla, det är ju för tusan bara några länkar och är inte så mycket att skryta med.

Resultatet

antal-besök
Antal besökare

Gerillamarknadsföringen slog väl ut, jag fick inga klagomäl och hoppas att varken Facebook eller kommunen heller fick det. Antal besökare på sidan blev över förväntan och jag hoppas många blir återkommande. En mer lyckad lansering med en budget på 99kr (domänkostnaden) tror jag är svårt att slå. Många nya kontakter har knutits av invånarna som vill komma med synpunkter på vad framtida versioner av sidan ska innehålla.

Framtiden

Det som efterfrågats är en gemensam kalender, detta är således nästa projekt. I övrigt uppdateras sidan av sig självt då sidan bara aggregerar sin information från olika källor. Någon ville ge mig ett designförslag på sidan vilket jag är tacksam för.

Med detta projekt har jag aldrig haft som mål med att tjäna några större pengar, hade jag aldrig vuxit upp i Falköping hade detta projekt överhuvud taget aldrig existerat. Brinner man bara tillräckligt för något och får den respons som jag har fått, då står man sig många år på att läsa alla fina kommentarer man har fått. De årliga 99kronorna som domänen kostar bjuder jag alla invåndare i Falköping på.

3 reaktioner på ”Falköping och kraften av sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *